کد مطلب:330729 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:404

سه نماز دیگر
نماز جعفرطیار(472)

از مستحبات مؤ كد و از نمازهای مشهور بین عامه و خاصه است . از چیزهایی است كه پیغمبر صل الله علیه و آله به خاطر محبت و بزرگواری نسبت به پسر عموی خود هنگام بازگشت از سفرش به او عطا فرمود. همچنین از امام صادق علیه السلام نقل است كه در روز فتح خیبر، هنگامی كه جعفر از حبشه آمد، پیغمبر صل الله علیه و آله به او فرمود: آیا جایزه ای به تو ندهم ؟ آیا بخششی به تو نداشته باشم ؟ آیا به تو هدیه ای نكنم ؟ پس ‍ جعفر گفت : چرا یا رسول اللّه صل الله علیه و آله ! حضرت صادق علیه السلام فرمود: مردم گمان كردند كه پیغمبر به او طلا یا نقره می دهد، لذا گردنها را كشیدند تا ببینند چه می دهد. پس پیغمبر صل الله علیه و آله فرمود: چیزی به تو عطا می كنم كه اگر آن را هر روز انجام دهی ، برایت از دنیا و آنچه در آن است ، بهتر خواهد بود و اگر هر دو روز یك مرتبه به آن عمل كنی ، خداوند گناه بین آن دو روزت را مورد مغفرت قرار می دهد، یا اگر در هر جمعه یا هر ماه یا هر سالی عمل نمایی خداوند گناه بین آنها را می بخشد. با فضیلت ترین وقت خواندن نماز جعفر طیار روز جمعه ، وقت بالا آمدن آفتاب است .

كیفیت نماز:

این نماز چهار ركعت است ؛ دو سلام دارد (دو تا دو ركعتی ). نمازگزار در هر ركعت ، حمد و سوره می خواند. پس پانزده مرتبه می گوید: سبحان اللّه و الحمد لله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر . همین تسبیح را ده مرتبه در ركوع و همچنین ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع و ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سربرداشتن از سجده اول و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن از سجده دوم می گوید.

مستحبات نماز جعفر طیار

1. در ركعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در ركعت دوم ، سوره عادیات و در ركعت سوم ، سوره نصر و در ركعت چهارم ، سوره توحید بخواند.

2. مستحب است كه نمازگزار در سجده دوم ركعت چهارم ، بعد از تسبیحات بگوید: یا من لبس العز و الوقار یا من تعطف بالمجد و تكرم به یا من لا ینبغی التسبیح الا له یا من احصی كل شیی علمه یا ذالنعمة و الطول یا ذالمن و الفضل یا ذالقدره و الكرم ، اءسئلك بمعاقد العز من عرشك و منتهی الرحمة بكتابك و باءسمك الاعظم الاعلی و كلماتك التامات ان تصلی علی محمد و آل محمد و افعل بی كذا و كذا

سپس حاجت هایش را بگوید. (به فارسی هم می تواند حاجتش را درخواست كند.)

3. بعد از فارغ شدن از نماز، مستحب است دعایی را كه شیخ طوسی و سید بن طاووس از مفضل بن عمر نقل كرده اند، بخواند. (473) در حدیث رسول خدا صل الله علیه و آله در مورد مقام كسی كه نماز جعفر طیار بخواند، آمده است كه اگر انسان مانند ریگ بیابان و كف دریا گناه داشته باشد، حق تعالی گناههای او را می آمرزد.(474)

نماز حضرت سلمان

ده ركعت است ؛ به صورت پنج نماز دو ركعتی به شرح زیر خوانده می شود:

1. در هر ركعت بعد از حمد، سه بار سوره توحید و سه بار سوره كافرون قرائت می شود.

2. بعد از هر دو ركعت ، دست ها را بلند كرده این دعا را می خوانند: لا اله الا اللّه وحده لا شریك له ، له الملك له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی كل شیی قدیر سپس این دعا را می خوانند: اللهم لا مانع لما اءعطیت و لا معطی لما منعت و لا ینفع ذا الجد منك الجد پس دستها را به روی خود می كشند.(475)

نماز عید غدیر

دو ركعت است كه در هر ركعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیة الكرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود. بهتر است این نماز نزدیك ظهر به جا آورده شود و قبل از آن غسل انجام گیرد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: كسی كه این نماز را بخواند، ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را می برد و هر حاجتی از خدا درخواست كند خداوند آن را برآورده می نماید.(476)



472- جعفر بن ابي طالب (ع ) پسر عموي پيغمبر (ص ) مي باشد.

473- اين دعا در ترجمه تحريرالوسيله ، ج 1، ص 244 آمده است .

474- مفاتيح الجنان ، ص 692.

475- همان ، ص 293.

476- همان ، ص 568.